PUBBLICATION
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- Copertino D., Rituali, migrazioni, territorialità. L’Islam e i musulmani a Bari, oggi, Bari, Edizioni di pagina 2023.
- Cordova G., Il Dio dei miracoli. Chiesa “universale” e singalesi cattolici a Messina, in «l’Uomo – Società, tradizione, sviluppo», 2022, 12 (2): 7-37.
- Cordova G., Attraversare i confini religiosi. Un itinerario dall’Oceano Indiano ai Balcani, in «Dialoghi Mediterranei», 2022, n. 58.
- Cordova G., La moschea, i giovani, le baracche. Note etnografiche sulla presenza musulmana a Messina, in «Occhialì. Rivista sul Mediterraneo Islamico», 2023, n. 12.
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- Cordova G., Migration, Religious Super-diversity, and Cohabitation: Notes from an Ethnographic Research on the Sinhala Community in Messina (Sicily), in A. Saggioro, C. Russo (eds.) Religious Super-diversity and Peacebuilding across Asia and its Diasporas, Equinox eBooks Publishing, United Kingdom 2024, DOI: 10.1558/equinox.44496.
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- Giorgianni E., Intimità sacra e nuove appartenenze nella devozione dei Mauriziani induisti a Santa Rosalia (Palermo), in «Archivio Antropologico Mediterraneo», anno XXV (2022), n. 24 (2), DOI: https://doi.org/10.4000/aam.6292.
- Giorgianni E., Ganpati: Sacred in the Making, «Screenworks», special issue “Musicology on screen”, Vol. 12 (2022), n. 2, DOI: https://doi.org/10.37186/swrks/12.2/6.
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- Mirizzi F., Copertino D. (ed.), I rituali invisibili. Pluralismo religioso a Bari, Lecce, ARGO, 2025.
- Palumbo B., L’ostia, l’ebrea e il politically correct. Memoria, rituale e storia in una città pugliese, in «Civiltà e Religioni», n. 9 (2023): 109-138.
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- Sanò G., Richiedenti asilo e sapere antropologico. Una introduzione, in «Antropologia Pubblica», vol. 3, n. 1, 2017: 7-34 (con R. Altin).
- Sanò G., Spazio prodotto e spazio produttore. La relazione tra il sistema di accoglienza e due territori a Messina, in «Sociologia urbana e rurale», numero monografico sul tema “Processi di territorializzazione e flussi migratori. Pensare le migrazioni in prospettiva territoriale” (eds.) M. Bergamaschi, V. Piro, n. 117, 2018: 59-76.
- Sanò G., La spirale della violenza politica. Riflessioni antropologiche sui cortocircuiti quotidiani nella vita delle persone migranti, in Chiaramonte X., Senaldi A. (eds.), Violenza politica. Una ridefinizione del concetto oltre la depoliticizzazione, Milano, Ledizioni 2018: 17-34 (con S. Spada).
- Sanò G., Percorsi e traiettorie di mobilità interna dei migranti. La Sicilia come luogo di ritorno, in F. Vianello, G. Fabini, F. O. Tabar (eds.), Oltre i confini dell’accoglienza: Migranti e territorio tra esercizi di libertà e dispositivi di controllo, Manifestolibri, Roma 2019: 259-279.
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- Sanò G., Oltre le soglie dell’accoglienza. Traiettorie sociali, condizioni materiali e strategie di fronteggiamento di richiedenti asilo e rifugiati in Italia, «Studi Emigrazione», n. 220/2020: 515-527 (con F. Della Puppa).
- Sanò G., Il prisma della (im)mobilità. Pratiche di appaesamento ed esperienze di immobilità di richiedenti asilo e rifugiati, in un’etnografia multisituata tra Nord e Sud Italia, in «Studi Emigrazione», n. 220/2020: 582-598 (con F. Della Puppa).
- Sanò G., Quando la paura guida le scelte. Donne immigrate e salute riproduttiva in «Mondi Migranti», numero monografico sul tema “La salute delle e dei migranti”, (eds.) A.F. Vianello e V. Redini, n. 3, 2020: 71-97 (con F. Della Puppa e P. Pasian).
- Sanò G., Città (in)sicure. Sicurezza e decoro viste dalla posizione di un gruppo di lavoratori informali nigeriani colpiti dalle misure di contrasto al degrado nella città di Messina, in F. Declich, S. Pitzalis (eds.), Presenza migrante tra spazi urbani e non urbani: processi, dinamiche e pratiche in una prospettiva antropologica, Milano, Meltemi 2021: 149-172.
- Sanò G., Welfare locali, percorsi di mobilità e autonomia di persone migranti. Etnografie del Mezzogiorno d’Italia. Etnografie dello stato sociale in Italia, in L. Rimoldi, G. Pozzi, (eds.), Pensare un’antropologia del welfare, Milano, Meltemi 2022: 105-132.
- Sanò G., “The eternal return” of normality. Invisibility and essentiality of migrant farmworkers before and during the Covid-19 pandemic, in «Anuac», sezione tematica “Economic Nationalism in a World on Fire”, (eds.) A. Kingsolver, G. Onto, C. Mathur, Vol. 11, n° 2 (2022): 151-174.
- Sanò G., After institutional reception. Investigating the economic and social inclusion of migrants in the local networks of Southern Italy: the case of Villa San Giovanni (Reggio Calabria), in «Journal of Modern Italian Studies», numero monografico sul tema “Futures in Post-Displacement Italy”, (eds.) E. Bond, S. Pipyrou, n. 28(4), 2023: 433-450 (con F. Zanotelli).
- Sanò G., Producing labour stratification: How migration policies affect the working, living and housing conditions of migrant farmworkers, in «Identities», 2024: 1-18 10.1080/1070289X.2024.2373618
- Santoro V., La Storica Parata dei Turchi: festa laica, rituali della partecipazione e comunità di pratica, in «Archivio di Etnografia», Anno XII, n.s., numero 1-2/ 2017: 141-154.
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- Santoro V., Dentro e fuori. Creatività dei margini, transiti migranti e pratiche di home-making tra perimetrie mobili e internità immaginarie, in «Archivio di Etnografia», numero monografico sul tema “L’invenzione delle aree interne”, (eds.) D. Copertino, V. Santoro, M. Berardi, Anno XVI, n.s. n. 1/2022: 131-150.
- Schirripa P., Scozia D. (eds.), Migrazioni, rituali, scambi. Ricerche tra l’Africa Occidentale e l’Italia, Lecce, ARGO, 2025.
- Schirripa P., Zanotelli F. (eds.), La ricchezza degli dei. Materialità delle religioni, immaterialità delle economie, Lecce, ARGO, 2025.
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Director: Eugenio Giorgianni
Photography: Eugenio Giorgianni, Ruben Monterosso
Editing: Eugenio Giorgianni
Production: PRIN 2017 Migrazioni, spaesamento e appaesamento
Post-production: Studio Marino
Italy 2024, 45’. Kreol morisien, Sanskrit, Italian, with Italian and English subtitles.
The film explores all the phases of preparation and celebration of the Ganpati festival in Palermo from 3 to 12 September 2021, including the domestic ritual opening of festive time, the setting up and decoration of the festival space, the preparation of the foods, the consecration of the murti (simulacrum) of Ganesh, the offerings, the sacred songs and dances dedicated to the God, the collective ceremony of the last day of the festival (visarjan) and the immersion of the clay statues in the Arenella sea, and finally the return to ordinary time and space. The protagonist of the film is Betty, a Mauritian woman of Marathi origin who organizes and supervises all the moments of the festival.
Director: Eugenio Giorgianni
Photography: Eugenio Giorgianni
Editing: Eugenio Giorgianni, Massimiliano Marino
Production: PRIN 2017 Migrazioni, spaesamento e appaesamento
Post-production: Studio Marino
Italy 2024, 30’. Kreol morisien, Tamil, Sanskrit, Italian, with Italian and English subtitles.
The film takes place on the last day of the Kanji celebration (19 June 2022), a festival dedicated to the goddess Mariammen, the main deity of the Mauritian Tamil temple in Palermo. The celebration begins in the temple, where the penitents receive from the priest the cavadee (ritual container with consecrated water) which they carry in procession to the place of the ritual, where they are skewered with the vel, a small metal spear that pierces the penitents’ tongue and cheeks. The devotees, some of whom fall into a trance, return in procession to the kovil, where the ritual ends with a convivial moment.
Director: Eugenio Giorgianni
Photography: Eugenio Giorgianni
Editing: Eugenio Giorgianni, Massimiliano Marino
Production: PRIN 2017 Migrazioni, spaesamento e appaesamento
Post-production: Studio Marino
Italy 2024, 25’. Kreol morisien, Sanskrit, Italian. Italian and English subtitles.
The film explores the domestic celebration of the final evening of Navratri, a festival dedicated to the female divine energy. The landlady, particularly devoted to the goddess Durga, celebrates the ritual together with her friends. Before celebrating the offerings to Durga, the women, the protagonists of the celebration, prepare the food and set up the space. The presence of the divinity manifests itself through repeated states of trance into which some of those present fall. The family dimension assigns a very important ritual role to the devotee who organize the festival – in this case, the landlady and some of her friends.
Director: Eugenio Giorgianni
Photography: Eugenio Giorgianni
Editing: Eugenio Giorgianni, Massimiliano Marino
Production: PRIN 2017 Migrazioni, spaesamento e appaesamento
Post-production: Studio Marino
Italy 2024, 20’. Kreol morisien, Tamil, Sanskrit, Italian with Italian and English subtitles.
The festival dedicated to Krishna (2 October 2021) is a particularly important event for the Mauritian Tamil community of Palermo. The kovil is set up in a special way for this nocturnal celebration: around the large oil lamp decorated at the base with Rangoli designs, young and mature women dance together the kummi dances for most of the night, accompanied by music. Towards the end of the ritual, a group of curious young people from Palermo leave the ngihtclubs near the kovil to approach the Mauritians.
Director: Eugenio Giorgianni
Photography: Ruben Monterosso, Nicolò Cappello
Editing: Eugenio Giorgianni
Production: PRIN 2017 Migrazioni, spaesamento e appaesamento, Sylff Program Istituto Arrupe
Post-produzione / Post-production: Studio Marino
Italy 2024, 60’. Italian, Kreol morisien, Sanskrit. Italian and English subtitles.
The film crosses the perspectives of four devotees of Santa Rosalia: two adult men (a brother of the Confraternity of Santa Rosalia at the Marabitti and a Mauritian who has been living in Palermo for over thirty years) and two young people (a young brother and a Mauritian girl). Their devotional experiences, their relationship with Santuzza and with her sanctuary on Monte Pellegrino intersect with the images of the local festival of Santa Rosalia and with the Ganpati celebration (both festivals held in September 2021). The film pays particular attention to the theme of the miracle, with a moving testimony relating to Covid 19. In the final scenes of the film, the protagonists attend the screening of a pre-release of the film and share an unprecedented space of their devotion: its audio-visual representation.